Ugrás a fő tartalomra

Thich Nhat Hanh: A zen és a bolygó megmentésének művészete (részlet)

Thich Nhat Hanh: A zen és a bolygó megmentésének művészete (részlet)

 

A tettek dimenziója

Egy újfajta életmód


A megvilágosodott embert szabadnak képzeljük, olyannak, aki rendelkezik spirituális erővel, és nem esik áldozatul a környezetének. Tisztán látja önmagát, tudja, kicsoda, és érti a valóságot – a saját természetét és a társadalom realitását. Ez a megértés a legértékesebb ajándék, amit a zen adhat.

A megvilágosodott ember létezése a legalapvetőbb jó, amivel a zen hozzájárul a világhoz. Ez az élő hagyomány segít elsajátítanunk ezt a megértést és egy egészséges, ellenálló és egyensúlyban levő életmódot. A zen belátásaiban gyökerező művészetben és gondolatiságban ugyanilyen vitalitás, stabilitás és béke rejlik.

A megvilágosodáson múlik, hogy ki tudjuk-e fejleszteni magunkban ezt a könnyedséget és szabadságot. A világnak nem újabb ideológiára vagy tanokra van szüksége, hanem olyan felébredésre, amely helyreállítja a spirituális erőt. A valódi felébredés segít tisztán látnunk a helyzetet, és visszaszereznünk emberi szuverenitásunkat azoktól a társadalmi és gazdasági rendszerektől, amelyeket mi magunk teremtettünk. A kiút egy új életmód, amely helyreállíthatja a szuverenitásunkat és az emberségünket.


Felébredt cselekvés


A cselekvés alapjául a létezés kell, hogy szolgáljon. Ha nincsen bennünk elég béke, megértés és elfogadás, ha a harag és a szorongás terheit cipeljük, kevés értéket képviselnek a tetteink. A cselekvés minősége tehát a létezés minőségétől függ. A zenben a nem-cselekvés cselekvéséről szokás beszélni. Vannak, akik látszólag nem túl sokat tesznek, a jelenlétük mégis kulcskérdés a világ jólléte szempontjából. Mások ezzel szemben szüntelenül tevékenykednek, ám minél többet tesznek, a társadalom annál nagyobb bajba jut, mivel a létezésük alapja nem elég jó. Van, hogy nem csinálunk semmit, mégis sokat teszünk. Máskor pedig rengeteget teszünk, mégis tétlenek maradunk, az erőfeszítés mégsem segít. Olyanok is vannak, akik sokat meditálnak, a haragjuk és a féltékenységük azonban változatlan marad.

A történelmi dimenzióban meg kell tennünk bizonyos dolgokat, cselekednünk kell a védelem, a táplálás, a gyógyítás és a megbékélés érdekében. A végső dimenzióban azonban bármit is teszünk, azt elengedetten, örömmel és aggodalmak nélkül tehetjük. A „nem-cselekvés cselekvése” éppen ezt jelenti. Cselekszünk, de olyan ellazultsággal, mintha semmit sem csinálnánk. Minden pillanatot élvezünk, mivel a nem-cselekvésből táplálkozva, erőfeszítés és kapkodás nélkül cselekszünk.

Ha így járunk el, akkor a tetteink a szeretet, a törődés és a felébredés valódi kifejeződései lesznek. Nem arról van szó, hogy muszáj cselekednünk. Ha felébredtünk, akkor a cselekvés természetes módon megtörténik bennünk. Ez elkerülhetetlen.

A meditációs hagyomány leírja az „ügytelen” ember eszményét: aki szabad, könnyed, nem erőlködik és nem kutat. Erre a vietnámi szó a người vô sự, a kínai pedig a 無事人. A szabad, dologtalan ember aktívan segíti a világot, enyhíti a szenvedést, de sosem sodorja el a környezet vagy az éppen végzett munkája. Nem veszik bele az eszményeibe és teendőibe.

Ez nagyon fontos. Nem szabad az elismerés, hírnév vagy anyagi nyereség reményében cselekednünk, menekülésből vagy valamit elkerülendő megtennünk bizonyos dolgokat. Szeretetből cselekszünk.

Amikor a szeretet vezérli a tetteinket, megérezzük a belőlük fakadó boldogságot. Ha azonban szeretetlenül cselekszünk, akkor szenvedünk. Magunkban így szólunk: „Miért kell egyedül csinálnom ezt? Miért nem segítenek a többiek?” A legfontosabb, hogy ne veszítsük el magunkat a cselekvésben. Minden helyzetben szuverének maradunk, könnyedek és szabadok vagyunk.


A meditáló, a művész és a harcos


Mindannyiunkban él egy meditáló, egy jógi. Ott van bennünk a vágy, hogy meditáljuk, gyakoroljunk, jobb emberré váljunk, a legjobbat hozzuk ki magunkból, és megvilágosodjunk. A bennünk levő meditáló fényt, nyugalmat és mély belátást hoz, ez a buddha-természetünk. Talán jobb emberré szeretnénk válni, mégis vannak időszakok, amikor nem gyakorlunk, nem tanulunk – nem azért, mert nem akarunk, hanem mert még nem teremtettük meg ehhez a megfelelő feltételeket.

Lakik bennünk egy művész is, aki nagyon fontos. A művész adhat az életnek üdeséget, örömet és értelmet. Engednünk kell, hogy a kreativitása mindig segítsen megéreznünk és élveznünk az éber figyelem gyakorlásából fakadó táplálást. Sokan ki nem állhatjuk az egyhangúságot. Ha valami túl sok, még akkor is mást akarunk, ha tudjuk, hogy jót tesz nekünk. Ez nagyon is természetes.

Felmerülhet a kérdés bennünk: „Hogyan haladhatunk tovább az ösvényen, amit választottunk, hogy elérjünk a végéig?” Ehhez persze kell a gyakorlás, de kell hozzá valami más is: hogy az ösvény élvezetes, tápláló és gyógyító legyen. Meg kell tehát találnunk a módját, hogy minden nap örömet teremtsünk.

Úgy kell szerveznünk a mindennapi életünket, hogy ne legyen rutinszerű, hogy minden pillanat új lehessen. Leleményesen életben kell tartanunk és táplálnunk kell a bódhicsittánkat, a kezdő tudatunkat.

Bármit is teszünk: éber figyelemmel eszünk, iszunk vagy gyakoroljuk a sétáló és ülő meditációt, új utakat kell kitalálnunk, hogy a légzés, a séta és az ülés mindig derűt, szilárdságot és békét hozzon. Ez a külső szemlélő számára ugyanolyannak tűnhet, mégis új emberként sétálunk, egészen másképp ülünk, fejlődünk. Én magam képtelen vagyok megunni a tudatos sétát. Amikor így járok, minden lépés derűs, de nem azért, mert szorgalommal és fegyelmezetten végzem a gyakorlást, hanem mert engedem szóhoz jutni a bennem levő művészt, aki érdekessé, táplálóvá és gyógyítóvá teszi a gyakorlásomat, és megújítja azt.

Az éber figyelem gyakorlása mindig lehet gyógyító és tápláló, ha kreatívan végezzük. Ne gépiesen, hanem élőlényként gyakoroljunk. Lin-csi mester szerint, ha csak egyetlen pillanatnyi éber figyelmet teremtünk a napi teendőinket végezve, sétálva vagy étkezve, az már elég jó. Egy százaléknyi siker már elég jó, mivel egy százalék sok további százalék alapja lehet.

Van bennünk egy harcos is, ő hozza el nekünk a továbbhaladáshoz szükséges elszántságot. Nem adjuk fel, nyerni akarunk. Engednünk kell, hogy a gyakorlásunkban megelevenedjen ez a harcos. Nem esünk áldozatul semminek, harcolunk, hogy megújítsuk a meditációs gyakorlásunkat. Küzdünk azért, hogy a dolgok ne váljanak unalmassá. Vagyis a meditáló együtt jár a harcossal. Nem szabad megijednünk az utunkon felmerülő akadályoktól. Sok minden elbátortalaníthat bennünket. Ám ha erős bennünk a bódhicsitta energiája, ha erős bennünk a harcos, leküzdhetjük ezeket az akadályokat, és valahányszor megtesszük, az tovább erősíti bennünk a bódhicsittát. Az akadályok pedig így már nem igazi akadályok, hanem a bölcsesség és a törekvés ösztönzői.

A meditáló, a művész és a harcos nem három külön ember, hanem a lényünk három vetülete. Az egyensúly megteremtése érdekében engednünk kell, hogy ezek a minőségek egyszerre munkálkodjanak bennünk. Mindegyiküket mozgósítanunk kell, egyiküket sem hagyhatjuk meghalni vagy túlzottan elhalványodni. Aktivistaként, politikai vezetőként vagy a közösség fejeként fejlesztenünk kell ezeket a részeinket, hogy egyensúlyt, állandóságot, erőt és üdeséget hozzanak a körülöttünk levőknek.


Fordította: Máriás Petra


Amikor felébredünk, és megértjük, hogy a Föld nem pusztán a környezetünk, a Föld mi vagyunk, akkor megérintjük a kölcsönös létezés természetét. Abban a pillanatban valódi párbeszédbe kezdhetünk a Földdel…

Mindezt lehetetlen egyénileg megvalósítanunk. Együtt kell felébrednünk –, ha megtesszük, van esélyünk. Az életmódunk és a jövőbeli terveink juttattak bennünket ebbe a helyzetbe. Most pedig muszáj mélyre tekintenünk, és nem csak egyéni, hanem közös kiutat találnunk.

Thich Nhat Hanh

Thich Nhat Hanh (1926–2022) – vagy „Thay”, ahogy hívni szoktuk – költő, tudós, békeaktivista, zen mester, és a tettek embere. A határozott, együttérző és félelem nélküli elköteleződés, melyet oly inspirálóan megtestesít, a nyugalomból és a belátásból fakad. Thay tanítása szerint a meditáció gyakorlása ezt jelenti: „a valóság mélyére tekintünk, hogy megpillantsuk, amit mások nem látnak.” Majd hozzáteszi, hogy „a dolgok felfedezését pedig tetteknek kell követniük. Különben mi haszna lenne a tisztánlátásnak?” Thay szerzetesi életének közel nyolcvan éve alatt meglelte az útját, hogy a meditáció és az éber figyelem gyakorlását a békét és társadalmi igazságosságot szolgáló rendkívüli tettekkel ötvözze.

Mély Odaadás nővér, a kötet szerkesztője és a kommentárok szerzője

 

Thich Nhat Hanh: A zen és a bolygó megmentésének művészete, Fordította Máriás Petra, Ursus Libris, 2022

https://ursuslibris.hu




Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Sally Rooney: Hová lettél, szép világ

Sally Rooney: Hová lettél, szép világ Kevesen mondhatják el magukról, hogy mindössze harmincévesen világszerte ismert írók, de Sally Rooney egyike ezeknek a szerencséseknek. A Baráti beszélgetések és a Normális emberek című bestsellerek szerzője szeptemberben jelentkezik új regényével, a Hová lettél, szép világ gal, amely ezúttal is a milleniálok szerelmi életével, társadalmi- és egzisztenciális problémáival foglalkozik. Sally Rooney szó szerint berobbant az irodalmi életbe, nevét Donna Tartt és Zadie Smith mellett emlegették, de megkapta a Snapchat generáció Salingere címet is, ami amiatt is ironikus, hogy Sally Rooney konzekvensen elzárkózik a közösségi média használatától. Őt nem fogjuk megtalálni Instagramon, hogy belessünk a dolgozószobájába, a Twitterről is törölte magát néhány éve, ahogyan a TikTok pár perces videóiban sem fogjuk viszontlátni. Pedig igény lenne rá. Világhírt meghozó könyve, a Normális emberek szó szerint Instagram sztárrá lett, hála a külföldi bookstagrammerekn

Marie Aubert: Felnőtt emberek (részlet)

Marie Aubert: Felnőtt emberek (részlet) Két héttel ezelőtt Göteborgban jártam, egyedül mentem, vonattal utaztam, szállodában aludtam, és reggel átsétáltam a néhány utcatömbnyire fekvő termékenységi klinikára. Úgy nézett ki, mint bármelyik kórház, csak szebb volt, és világosabb, nagy cserepekben jukkapálmák sorakoztak, a falakon pedig anyákat és csecsemőket, madarakat és tojásokat ábrázoló, megnyugtatónak szánt képek lógtak. Az orvost Ljungstedtnek hívták, a rendelője az utca túloldalán álló edzőteremre nézett, láttam a súlyokat emelgető és futópadokon gyalogló embereket. Az orvos svédül ejtette ki a nevemet, nem Idának, Eidának hangzott, az i hang valahonnan a torka mélyéről jött, közben a billentyűzetet pötyögtette, és rám se pillantott. Gyorsan elmagyarázta az eljárást, a menstruációs ciklus mely pontján kell elkezdeni a hormonkezelést, hogyan szívják le a petesejteket, ma csak a nőgyógyászati vizsgálatot végzi el, mondta, és vért vesznek a további vizsgálatokhoz. – Manapság roppa

Ingmar Bergman: Munkanapló I. (1955–1974) (részlet)

Ingmar Bergman: Munkanapló I. (1955 – 1974) (részlet) 1971 Ingmar Bergman megnősül (ötödször és utoljára), feleségül veszi Ingrid von Rosent. Amikor nem Fårö szigetén élnek, egy stockholmi lakásban laknak egy új házban a Karlaplanon. A Drámai Színházban megrendezi Lars Forssell Show című darabját. A munkanaplóban továbbra is a Suttogások, sikolyok a téma. Március 24. Átolvastam, amit eddig írtam a Suttogások ról. Bizonyos kérdéseket azóta világosabban látok, de az alapelképzelésem nagyjából változatlan maradt az utolsó bejegyzésem óta. A témát mindenesetre éppolyan vonzónak érzem, mint azelőtt. Azt hiszem, eddig a következőket sikerült összerakni: Idős anya, ágyban fekvő beteg, halálán van, rákos, bűzlik, fél, élni akar, hol jobban, hol rosszabbul érzi magát, nagy, elhízott test, reszket az élettől és a félelemtől, de nagy erő van benne. Március 28. Visszatértem Fårőre néhány, Ingriddel töltött tartalmas nap után. Különösen tegnap kerültünk egymáshoz nag