Ugrás a fő tartalomra

Ulinka Rublack: A csillagász és a boszorkány (részlet)

Ulinka Rublack: A csillagász és a boszorkány (részlet)

A város minden mozzanatában szabályozott közösségi életével szembesülve nem csoda, hogy egy olyan férfiú, mint Heinrich Kepler, menekülni akart – talán követni szerette volna vakmerőségükért ünnepelt felmenőit. 1583-ban Ludwig herceg arra utasította a kormányzót, hogy írassa össze számára azok nevét, akik törvénytelen módon hagyták el a tartományt, és katonának álltak. A huszonnégy nevet tartalmazó listán öt leonbergi polgár, köztük Heinrich Kepler is szerepelt.

Többségük igen szegény ember volt, akik gyorsan szerettek volna jó pénzt keresni – például a kapuőrség egyik tagja, Hans Bub, aki 1586-ban távozott, és soha többé nem tért vissza; felesége és gyermekei heti fél forint kegydíjból tengették életüket. Egy másik szökevény jómódú ember volt, részt vett a paviai ütközetben, aztán hazatért, és visszavette eredeti hivatalát. Heinrich egyik csoportba sem tartozott: közepes anyagi helyzetben élt, és haláláig újra meg újra elszökött, hogy katonának álljon.

Többször is előfordult, hogy távozása után Katharina áldott állapotban találta magát. Johannes hatesztendős volt, amikor – ugyancsak Heinrich távollétében – kisöccse született, aki nem sokkal később meg is halt. A terhesség hosszú hónapjai során kifejtett orvosi erőfeszítések ellenére az újszülöttek egynegyede a szülés után azonnal vagy nem sokkal később meghalt – az asszonyok kemény testi munkát végeztek, és a táplálkozásuk sem volt megfelelő, mindez pedig nem maradt hatástalan. A szüléskor a férfiak csaknem mindig otthon tartózkodtak, és a következő két hétben – a gyermekágyasság időszakában – mentesítették feleségüket mindenfajta munkától. Az anyák vaskos párnákon, félig fekvő helyzetben pihentek a nappali szobában, és egy szobalány vagy a rokonok és a látogatóba érkező barátnők gondoskodtak róluk. Nem sok hasonló alkalom adódott egy nő életében, amikor ilyen kényeztetésben lehetett része; de szükségük is volt minden erejükre ahhoz, hogy a gyermekágyas anyákra leselkedő gonosz szellemekkel megküzdjenek.

Heinrich távollétében azonban Katharinának lábra kellett állnia, és a pár napos újszülöttet az apa nélkül kellett elvinnie a templomba, hogy megkereszteljék. Johannes Kepler később elborzadtan tapasztalta, hogy mennyi nyűgöt és nehézséget jelent gondját viselni a feleségének:

„Mert micsoda komoly elfoglaltság, mennyi teendőt jelent – írta hitetlenkedve egy barátjának – meghívni tizenöt vagy tizenhat asszonyt a gyermekágyban fekvő feleségemhez, barátságosan fogadni és végül elbúcsúztatni őket…” Gyermekkorában soha nem látta, hogy atyja ilyesmire fecsérelte volna az idejét.

Ám mint láttuk, Heinrich mindig visszatért a családjához. 1579 őszén egészen elcsúfulva, puskaporrobbanástól sebesülten érkezett haza. Nem sokkal ezután rendbontásért büntették meg, és Kepleréknek hamarosan el kellett adniuk a házukat. Heinrich még ugyanebben az esztendőben részt vett egy lövészversenyen, ahol a harcokban szerzett gyakorlottsága révén elnyerte a győzelmi zászlót, s azonmód fel is ajánlotta a hercegnek, aki jutalomban részesítette. Kepleréknek mindazonáltal el kellett hagyniuk a Piac téren álló házat; úgy határoztak, hogy megvásárolnak egy vidéki fogadót, amelyet történetesen ugyanúgy Sonné-nak hívtak, mint azt, amelyikben Katharina felnevelkedett.

* * *

Wer nichts wird wird Wirt (aki semmire sem jó, az végül fogadósnak áll) – summázza a régi német szólás a fogadósmesterségről alkotott kedvezőtlen közvélekedést. A fogadósnak nem kellett sem inaskodnia, sem bármit is megtanulnia; olyasvalami munka volt, amivel a Heinrich Kepler-félék is szerencsét próbálhattak. Ez volt az egyetlen foglalkozás, amelyben nők, asszonyok is tevékenyen részt vehettek, minthogy nem tartozott semmiféle céh szabályainak hatálya alá. A fogadók fontos közéleti szerepet játszottak; számtalan szerződést, megállapodást kötöttek és pecsételtek meg koccintással a fenyő- vagy tölgyfából összeábdált, egyszerű asztaloknál. Az emberek itt cserélték ki értesüléseiket, kártyáztak, megvitatták az élet dolgait, és találkoztak az átutazókkal.

A fogadósok az élet forgatagának középpontjában álltak, és – amint Katharina még odahaza, leánykorában megtapasztalta – szert tehettek némi vagyonkára és megbecsülésre is. Ez volt az első próbálkozása, hogy vállalkozásba fogjon férjével amellett, hogy műveli a földjüket és végzi a többi nehéz paraszti munkát – Kepler később úgy emlékezett vissza, hogy tízéves kora körül két éven át mindenben segítenie kellett anyjának. Katharina – feltehetően néhány szolga segítségével – főzött, felszolgált, takarított, előteremtette az ennivalót meg a bort, és behajtotta a kintlevőségeket. Heinrichnek és Katharinának azonban nem voltak kapcsolatai a faluval, amely éppen kívül esett Württemberg határán.

Nehéz lett volna bárminemű megbecsülést kivívniuk maguknak, nem utolsósorban azért, mert a legenyhébben eltérő tájszólás is azt eredményezte, hogy élesen megkülönböztették az embert a valódi helybeliektől. Heinrich négy év után csődbe jutott. Sok németföldi fogadót neveztek Sonnénak – Napnak – már jóval azelőtt, hogy a Napot tekintették volna a világmindenség középpontjának.

Sok más kultúrához hasonlóan a németek is tisztelték és ünnepelték a Napot. A katolikusok gyakran láthattak Napot mintázó szentségtartókat vagy napsugarakkal ékes ereklyetartókat. A reneszánsz kor humanistái Isten látható képmásának tartották, az alkimisták meggyőződéssel hitték, hogy a Bölcsek Köve égi szülőkből, az Arany Atyából és az Ezüst Anyából (a Napból és a Holdból) ered.

Kepler egy helyütt azt írta: „Senki nem táplál kétséget afelől, hogy a Nap szebb égitest a Földnél”, és munkásságával azt erősítette, hogy magasabb rendű is. A Nap és a Hold mindezen felül erőteljes metaforaként is megjelent, amikor a szerzők a testnedvek és vérmérsékletek elmélete alapján a férfiakat a száraz, erős és felsőbbrendű Naphoz, a nőket pedig a hűvös, nyirkos és borongós Holdhoz hasonlították.

1578-ban a házassági tanácsokat és bölcsességeket tartalmazó számos könyv egyike úgy vélekedett, hogy tulajdonságaik és jellegeik tökéletesen kiegészítik egymást:

Nap a férfi, a Hold a nő,

Egyik az éj, másik a lángolás.

Mit nappal megperzsel a fény,

A Hold ereje gyógyítja éjjel.

Ekképp szelídül meg a féktelen. 

 

Fordította: Makovecz Benjamin


Johannes Kepler (1571–1630) a történelem egyik legnagyszerűbb csillagásza, a tudomány megújulásának egyik vezéralakja volt, azt azonban kevesen tudják róla, hogy 1615-ben, amikor karrierje csúcsán állt, az édesanyját, Katharina Keplert boszorkánysággal vádolták meg. A hat éven át húzódó per során Kepler vállalta magára a védőügyvéd szerepét.

Ulinka Rublack rendkívül olvasmányos, egyszerre tudomány- és kultúrtörténeti műve a világhíres csillagász életének ezt a rendkívüli epizódját járja körül. A történet egy változóban lévő világba vezet: az apró lutheránus településen játszódó családi dráma alakulását a száz évvel a reformáció után, épp a harmincéves háború küszöbén álló Európa vallási és politikai zűrzavarának forrongásai határozták meg.

Keplernek az anyja felmentéséért vívott küzdelmét figyelve különleges bepillantást nyerhetünk abba is, hogyan látta a nagy tudós az őt körülvevő világot. Mert bár racionális érvekkel sorra megcáfolta mindazokat a vádakat, melyeket ellenfelei az édesanyja boszorkányságának bizonyítékaként tálaltak, Kepler egy pillanatra sem vonta kétségbe a mágia és a boszorkányok létezését – ellenkezőleg, nagyon is hitt ezekben a jelenségekben. A kötet emellett azt is bemutatja Katharina Kepler és más „boszorkányok” peranyagán keresztül, hogy milyen volt a nők, különösen az idős özvegyasszonyok helyzete a XVII. századi Európában, magyarázatot adva arra, miért lettek leginkább ezek az amúgy is nehéz sorsú nők a boszorkányperek áldozataivá. 

 

Ulinka Rublack: A csillagász és a boszorkány, Fordította Makovecz Benjamin, Európa Könyvkiadó, 2020


https://europakiado.hu/












 





 

 


 

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Sally Rooney: Hová lettél, szép világ

Sally Rooney: Hová lettél, szép világ Kevesen mondhatják el magukról, hogy mindössze harmincévesen világszerte ismert írók, de Sally Rooney egyike ezeknek a szerencséseknek. A Baráti beszélgetések és a Normális emberek című bestsellerek szerzője szeptemberben jelentkezik új regényével, a Hová lettél, szép világ gal, amely ezúttal is a milleniálok szerelmi életével, társadalmi- és egzisztenciális problémáival foglalkozik. Sally Rooney szó szerint berobbant az irodalmi életbe, nevét Donna Tartt és Zadie Smith mellett emlegették, de megkapta a Snapchat generáció Salingere címet is, ami amiatt is ironikus, hogy Sally Rooney konzekvensen elzárkózik a közösségi média használatától. Őt nem fogjuk megtalálni Instagramon, hogy belessünk a dolgozószobájába, a Twitterről is törölte magát néhány éve, ahogyan a TikTok pár perces videóiban sem fogjuk viszontlátni. Pedig igény lenne rá. Világhírt meghozó könyve, a Normális emberek szó szerint Instagram sztárrá lett, hála a külföldi bookstagrammerekn

Marie Aubert: Felnőtt emberek (részlet)

Marie Aubert: Felnőtt emberek (részlet) Két héttel ezelőtt Göteborgban jártam, egyedül mentem, vonattal utaztam, szállodában aludtam, és reggel átsétáltam a néhány utcatömbnyire fekvő termékenységi klinikára. Úgy nézett ki, mint bármelyik kórház, csak szebb volt, és világosabb, nagy cserepekben jukkapálmák sorakoztak, a falakon pedig anyákat és csecsemőket, madarakat és tojásokat ábrázoló, megnyugtatónak szánt képek lógtak. Az orvost Ljungstedtnek hívták, a rendelője az utca túloldalán álló edzőteremre nézett, láttam a súlyokat emelgető és futópadokon gyalogló embereket. Az orvos svédül ejtette ki a nevemet, nem Idának, Eidának hangzott, az i hang valahonnan a torka mélyéről jött, közben a billentyűzetet pötyögtette, és rám se pillantott. Gyorsan elmagyarázta az eljárást, a menstruációs ciklus mely pontján kell elkezdeni a hormonkezelést, hogyan szívják le a petesejteket, ma csak a nőgyógyászati vizsgálatot végzi el, mondta, és vért vesznek a további vizsgálatokhoz. – Manapság roppa

Ingmar Bergman: Munkanapló I. (1955–1974) (részlet)

Ingmar Bergman: Munkanapló I. (1955 – 1974) (részlet) 1971 Ingmar Bergman megnősül (ötödször és utoljára), feleségül veszi Ingrid von Rosent. Amikor nem Fårö szigetén élnek, egy stockholmi lakásban laknak egy új házban a Karlaplanon. A Drámai Színházban megrendezi Lars Forssell Show című darabját. A munkanaplóban továbbra is a Suttogások, sikolyok a téma. Március 24. Átolvastam, amit eddig írtam a Suttogások ról. Bizonyos kérdéseket azóta világosabban látok, de az alapelképzelésem nagyjából változatlan maradt az utolsó bejegyzésem óta. A témát mindenesetre éppolyan vonzónak érzem, mint azelőtt. Azt hiszem, eddig a következőket sikerült összerakni: Idős anya, ágyban fekvő beteg, halálán van, rákos, bűzlik, fél, élni akar, hol jobban, hol rosszabbul érzi magát, nagy, elhízott test, reszket az élettől és a félelemtől, de nagy erő van benne. Március 28. Visszatértem Fårőre néhány, Ingriddel töltött tartalmas nap után. Különösen tegnap kerültünk egymáshoz nag